De sneeuwklokjes staan in bloei en wij bereiden ons voor op het Lentefeest/Feest van de Vrijzinnige Jeugd, een hoogtepunt voor de kleinsten, een manier om zes jaar samenwerken feestelijk af te sluiten voor de oudsten. De jongsten maakten ondertussen kennis met Knubbe (de beer van zedenleer) en zijn avonturen.

Een boel waarden waarmee ze nu aan de slag kunnen.

 De oudsten keken hoe ver het staat met de millenniumdoelstellingen: wat ze inhouden en wat we nog moeten doen om het objectief te halen.

 Op 3 december (dag van mensen met een beperking) voelden we zelf aan hoe je kan/moet leven met een handicap. We leerden gebarentaal en maakten zinnen in Braille-schrift.

 De kinderrechten kwamen aan bod. Het belang van Vrije Meningsuiting en de persvrijheid werd uitvoerig behandeld na de aanslag op Charlie Hebdo. We leerden voorzichtig om te gaan met oordelen en probeerden te denken zonder vooroordelen. De werking van Amnesty International (maar ook andere N.G.O.'s) volgde op deze lessenreeks.

RECHT OP VRIJE MENINGSUITING
Dat betekent heel normaal,
dat je niet de hele dag hoeft
lopen letten op je taal;
dat je hardop durft te praten
in de tram of in de trein,
over wat je stom of slecht vindt,
zonder bang te hoeven zijn.

RECHT OP VRIJE MENINGSUITING
Dat betekent heel gewoon
dat er niet wordt meegeluisterd
naar je eigen telefoon;
dat je in de krant kunt schrijven;
"de regering maakt me kwaad"
zonder dat je daar meteen voor
de gevangenis in gaat.

RECHT OP VRIJE MENINGSUITING
Dat betekent ook het recht
om te demonstreren, dat je
voor je idealen vecht;
door te straat te mogen opgaan
met een spandoek of een bord,
zonder dat je daarvoor
in elkaar geslagen wordt.

RECHT OP VRIJE MENINGSUITING
Daar is niks bijzonders aan
in een land waar dat soort dingen 
allemaal zijn toegestaan.
en dus sta je raar te kijken,
wanneer iemand je vertelt,
dat in meer dan honderd landen
helemaal dat recht niet geldt.

RECHT OP VRIJE MENINGSUITING
heeft nog lang niet iedereen
en voordat het zo ver zijn zal
daar gaan jaren overheen.
maar al kun je al die mensen
dan niet helpen aan hun recht,
toch helpt het allicht een beetje,
wanneer je er wat van zegt!

 Rond Darwin-dag namen we de evolutieleer onder de loep (niet zo'n gemakkelijk onderwerp, maar ooo zo boeiend) The Big Bang, concurrentie, DNA, overerving, ... allemaal begrippen die we nu een invulling kunnen geven. Ook de verschillende "lichtfeesten" (Chanoeka, Divali, Kerstmis en Joelfeest) werden toegelicht en vergeleken. Na een lessenreeks maken we steeds een woordzoeker. Zo geraken we vertrouwd met moeilijke woorden en frissen we alles nog eens op. Af en toe kijken we ook naar een film. Zo zagen we het levensverhaal van Nelson Mandela, de ontdekkingsreis van Charles Darwin en Het dagboek van Anne Frank in de derde graad. In de tweede graad Billy Eliot (een jongen die meer van ballet houdt dan van boksen). De jongsten keken naar "De boefjes" een film waarin jongens en meisjes leren opschieten met elkaar.

DIVERSITEIT VERRIJKT, DAT IS ONS MOTTO!

 Enkele commentaren: